جراحی زیبایی شکم پهلو پشت

 

جراحی های زیبایی (Cosmetic Surgery):

جراحی زیبایی شامل مجموعه‌ای از روش‌های جراحی است که هدف آنها بهبود ظاهر نواحی نامتناسب بدن و صورت است. این روش‌ها می‌توانند شامل جراحی بینی، جراحی صورت، جراحی های افزایش و کاهش حجم سینه، اصلاح شکل بدن یا پیکرتراشی، لیفت چهره و دیگر فرآیندهای جراحی زیبایی باشند. هدف اصلی جراحی زیبایی افزایش رضایتمندی بیمار از ویژگی های ظاهری خود است و بهبود توازن و تناسب اجزای صورت و بدن را در جهت ایجاد فرم ایده آل و مطابق انتظارات و تصورات فرد را ایجاد می‌کند. دکتر مرتضی نوری متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، اعما جراحی زیبایی را با کیفیت بالا و مطابق با انتظارات “به جا” و منطقی شما انجام می دهد.

 

لیپوساکشن چیست؟

 

لیپوساکشن یک روش جراحی است که ازطریق ساکشن برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران ها، باسن، بازوها یا پهلوها استفاده می کند. خروج چربی ها توسط ساکشن، باعث فرم دهی نواحی محتلف بدن می شود. از دیگر نام های لیپوساکشن می توان به لیپوپلاستی و پیکرتراشی بدن اشاره کرد.

 

لیپوساکشن به طور معمول یک روش کاهش وزن کلی یا جایگزین روش های لاغری در نظر گرفته نمی شود. اگر اضافه وزن دارید، احتمالاً از طریق رژیم غذایی و ورزش یا از طریق روش های چاقی – مانند جراحی بای پس معده و اسلیو معده – نسبت به لیپوساکشن وزن بیشتری از دست خواهید داد. به طور کلی لیپوساکشن برای افراد با بی ام آی ۳۰ به پایین مناسب است و نتایج ایده آلی را رقم می زند..

 

اگر در نقاط خاصی چربی بیش از حد بدن دارید اما وزن ثابتی دارید، ممکن است کاندیدای لیپوساکشن باشید.

 

لیپوساکشن برای برداشتن چربی از قسمت‌هایی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند، مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

شکم

پهلو

بازوها

سینه و پشت

باسن و ران

غبغب

علاوه بر این، گاهی اوقات می توان از لیپوساکشن برای کوچک کردن سینه یا درمان ژنیکوماستی استفاده کرد.

لیپوساکشن یا تخلیه چربی

هنگامی که وزن اضافه می کنید، سلول های چربی در اندازه و حجم افزایش می یابند. به نوبه خود، لیپوساکشن تعداد سلول های چربی را در یک ناحیه خاص کاهش می دهد. مقدار چربی برداشته شده به ظاهر ناحیه و حجم چربی بستگی دارد. اگر از نتیجه ی ایجاد شده، طی پیکرتراشی بدن، با مراقبت تغذیه ای و ورزش محافظت کنید، در طول زمان از ثبات و پایداری این نتایج بهره مند خواهید شد. در صورتی که با عدم رعایت رژیم و مراقبت تغذیه ای، افزایش وزن داشته باشید، نتایج اعمال جراحی زیبایی بدن خود را تحت تاثیر قرار خواهید داد..

 

نکته: اگر روی پوست خود، در نتیجه ی کاهش و افزایش های وزن و حجم پی در پی و شرایطی مثل بارداری، استرچ مارک دارید، لیپوساکشن و خارج کردن چربی از زیر پوست شما، تاثیر مثبتی بر این خطوط نخواهد داشت.

 

برای اینکه کاندیدای لیپوساکشن باشید، باید از سلامتی خوبی برخوردار باشید و دچار کم خونی، یا بیماری های زمینه ای خاصی نباشید. برای اینکه دکتر مرتضی نوری فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، از وضعیت سلامت شما اطمینان حاصل کند، قبل از اقدام برای انجام اعمال جراحی زیبایی، آزمایشات و سونوگرافی و مشاوره ی قلب و ریه برای شما تجویز می شود و در صورتی که محدودیتی برای انجام این اعمال جراحی نداشته باشید، جراحی بدون هیچ نگرانی برای شما انجام می شود.  .

 

خطرات و عوارض لیپوساکشن

مانند هر عمل جراحی دیگری، احتمال بروز عوارض بعد از عمل وجود دارد. به منظور پیشگیری از این عوارض، دکتر مرتضی نوری از طریق تکنیک ها و تجویز های دارویی و آموزش های لازم احتمال کم وقوع این عوارض احتمالی را به حداقل آن می رساند. عوارض احتمالی لیپوساکشن عبارتند از:

انتظار لمس یک دست و کاملا صاف نداشته باشید!

لیپوساکشن یک مداخله ی جراحی برای ایجاد فرم ایده آل بدنی، در افراد است، اما انتظار افراد از نتایج آن می بایست، منطقی و به جا باشد. با انجام لیپوساکشن، ظاهر ایده آل برای نواحی مورد شکایت زیباجو ایجاد می شود. اما یکی از مواردی که می بایست به آن توجه کنید، این است، که بعد از خروج چربی از زیر پوست، ممکن است، در نواحی ای که مورد ساکشن و تخلیه چربی قرار گرفتند، در صورت لمس، تمام نواحی کاملا هموار نباشند. منظور از این ناهمواری ظاهر نا مناسب نیست، اما در نتیجه ی فیبروز بافت زیرین پوست، نباید انتظار یک دست بودن و صافی بیش از حد داشته باشید. فراموش نکنید، که عمل جراحی قسمتی از این مسیر تغییر است. ادامه ی این مسیر بستگی به مراقبت های صحیح بعد از عمل و همچنین واکنش بدن در مسیر ترمیم و بهبودی به تغییرات ایجاد شده دارد.

تجمع سروما بعد از لیپوساکشن محتمل است!

قبل از شروع ساکشن چربی از نقاط مختلف بدن، سرم در نواحی ای که قصد خارج کردن چربی از آن ها را داریم، سرم تزریق می شود. این یک مرحله از این عمل است و به منظور سلامت و تخلیه هر جه بهتر چربی ها انجام می شود. در روز های بعد از عمل ساکن، ممکن است، این سرم در نواحی بدن، تجمع پیدا کنند. اتفاق افتادن این موضوع اصلا نگران کننده نیست و با جراح با سرنگ، این مایع را تخلیه می کند..

بی حسی موضعی و موقت بعد از لیپوساکشن

در نتیجه ی انجام لیپوساکشن، ممکن است احساس بی حسی موقت و یا در موارد نادر به صورت دائمی در ناحیه مورد جراحی داشته باشید. در اکثر موارد این عاضه در طول زمان به صورت خود به خودی بهبود می یابد.

احتمال وقوع عفونت در صورت بی توجهی به مراقبت های بعد از عمل

وقوع عفونت های پوستی نادر، اما محتمل است. مراقبت های بعد از عمل، مثل تعویض روزانه پانسمان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای پیشگیری از وقوع هرگونه ریسک و عوارض احتمالی دستورات پزشک را مرتب و دقیق رعایت کنید.

احتمال آمبولی بعد از لیپوساکشن

آمبولی به عنوان یک عارضه برای همه ی اعمال جراحی در نظر گرفته می شود. عموما علت این عارضه به خاطر بی حرکت بودن بیمار در طول عمل جراحی است. برای پیشگیری از این عارضه جراح، تجویز های دارویی پیش از عمل، و در روز های بعد از عمل، استفاده از جوراب ضد آمبولی تا ۱۴ روز بعد از عمل و توصیه به راه رفتن و فعالیت بدنی و اجتناب از استراحت و بی حرکت بودن طولانی مدت را انجام می دهد تا احتمال کم به وقوع پیوستن این عارضه را به حداقل برساند.

 

 

موارد مهم قبل از اعمال جراحی زیبایی

 

غذا و داروها قبل از عمل جراحی

قبل از انجام عمل، با جراح خود در مورد آنچه از جراحی انتظار دارید صحبت کنید. جراح شما تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند و در مورد هر گونه بیماری که ممکن است داشته باشید و هر دارو، مکمل یا گیاهی که ممکن است مصرف کنید سؤال کند. لازم است تا در این مرحله دقیق و با صداقت مواردی که مورد پرسش قرار می گیرد را با جراح در میان بگذارید.

لازم است که مصرف برخی داروها مانند رقیق کننده های خون مانند آسپرین یا پلاویکس یا NSAID ها را حداقل یک هفته قبل از جراحی متوقف کنید. مصرف این موارد در روز های منتهی به جراحی می تواند، باعث افزایش خونریزی حین عمل جراحی بشود. در صورتی که به هر دلیلی داروی خاصی مصرف می کنید لازم است تا این موارد را حتما با دکتر مرتضی نوری فوق تخصص جراحی پلاستیک در میان بگذارید.

موارد مهم قبل از عمل

روش لیپوساکشن

قبل از انجام عمل لیپوساکشن، قبل از اقدام به بیهوشی، جراح با شما راجع به انتظارات و خواسته های شما صحبت می کند و برای ایجاد تغییرات مدنظر شما، جراح ممکن است دایره‌ها و خطوطی را روی نواحی بدن شما که قرار است تحت درمان قرار گیرند، مشخص کند.

نحوه انجام عمل لیپوساکشن بستگی به تکنیک خاصی دارد که استفاده می شود. جراح شما تکنیک مناسب را بر اساس اهداف درمانی شما، ناحیه ای از بدن شما که باید درمان شود و اینکه آیا در گذشته روش های دیگر لیپوساکشن انجام داده اید، انتخاب می کند.

 

لیپوساکشن تومسنت. این رایج ترین نوع لیپوساکشن است. جراح یک محلول استریل – مخلوطی از آب نمک که به تسهیل خروج چربی کمک می کند، یک داروی بی حس کننده (لیدوکائین) برای تسکین درد و یک دارو (اپی نفرین) که باعث انقباض رگ های خونی می شود و در نتیجه کاهش خونریزی می شود – به ناحیه تحت درمان تزریق می کند.

سپس جراح بریدگی های کوچکی روی پوست شما ایجاد می کند و لوله نازکی به نام کانولا را زیر پوست شما قرار می دهد. کانولا به یک خلاء متصل است که چربی و مایعات را از بدن شما مکش می کند.

 

لیپوساکشن با کمک لیزر

این تکنیک از نور لیزر با شدت بالا برای تجزیه و خرد کردن چربی برای خروج از بدن استفاده می کند. در طول LAL، جراح یک فیبر لیزری را از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می کند و رسوبات چربی را خرد می کند. سپس چربی از طریق یک کانولا که به خلاء متصل است خارج می شود.

لیپوساکشن با دستگاه پال

در این نوع لیپوساکشن از یک کانولا استفاده می شود که در یک حرکت سریع عقب و جلو حرکت می کند. این ارتعاش به جراح اجازه می‌دهد تا چربی‌های سخت را راحت‌تر و سریع‌تر بیرون بکشد. PAL ممکن است گاهی باعث درد و تورم کمتری شود و به جراح اجازه دهد تا چربی را با دقت بیشتری از بین ببرد. اگر حجم زیادی از چربی باید برداشته شود یا اگر قبلاً عمل لیپوساکشن داشته اید، جراح شما ممکن است این روش را انتخاب کند.

مانیتورینگ و نظارت بر علائم حیاتی حین عمل

تیم بیهوشی متشکل از متخصصین بیهوشی و تکنسین بیهوشی، در طول عمل ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون شما را تحت نظر و کنترل خود دارند.

مدت بیهوشی و دوران نقاهت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی چقدر است؟

مدت زمان انجام عمل لیپوساکشن بسته به میزان برداشت چربی، وسعت نواحی که قصد جراحی آن را دارید، ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. عموما لیپوساکشن از طریق بیهوشی عمومی انجام می شود و بعد از آن بسته به صلاحدید جراح ممکن است ۱ الی ۲ روز در مرکز درمانی تحت نظر باشید.

 

 

ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی شکم یک روش جراحی است که به منظور بهبود شکل و ظاهر افتادگی ها و شل شدگی های شکم انجام می‌شود. این جراحی برای افرادی که دارای افتادگی و شل شدگی در منطقه شکم هستند، مناسب است. جراحی ابدومینوپلاستی می‌تواند برای زنانی که بعد از بارداری شکم‌شان افتاده و کشیده شده استفاده شود.

 

مراحل جراحی ابدومینوپلاستی شکم:

 

در جراحی ابدومینوپلاستی، جراح با انجام برش در محدوده پایین شکم، اقدام به بازآرایی عضلات شکم و دوختن آن ها می کنم و پس از آن پوست اضافی را برداشته و بعد از اصلاح با بخیه ترمیم می کند. به طور کلی این جراحی شامل تقویت عضلات شکم، برداشتن پوست و چربی اضافی و اصلاح فرم پوست است.

جراحی ابدومینوپلاستی بهبودی چشمگیر در شکل و ظاهر شکم ایجاد می‌کند و این عمل در اغلب موارد در ترکیب با لیپوساکشن تحت عنوان پیکر تراشی شکم و پهلو پشت به صورت ۳۶۰ درجه انجام می شود.

مهم است بدانید که جراحی ابدومینوپلاستی شکم به عوارض و خطرات خاص خود را دارد.

تفاوت مینی ابدومینوپلاستی و ابدومینوپلاستی (کامل) به میزان مداخله جراحی و محدوده اثرگذاری در منطقه شکم مرتبط است. در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازم:

 

  1. ابدومینوپلاستی کامل (Full Abdominoplasty):

ابدومینوپلاستی کامل یا جراحی شکم کامل، یک روش جراحی گسترده‌تر است که عمدتاً برای افرادی که دارای اضافه وزن بالا یا افتادگی شدید شکم هستند، انجام می‌شود. در این جراحی، برش بزرگی در پوست و بافت زیرین شکم ایجاد می‌شود. پس از برش، بافت چربی اضافی و پوست اضافی از ناحیه شکم برداشته می‌شود. همچنین، در ابدومینوپلاستی کامل، عضلات شکم نیز تقویت و تنگ شده و برش و بازآرایی ناف انجام می‌شود. این روش می تواند است بهبود قابل توجهی در شکل و ظاهر شکم ایجاد کند، اما زمان بهبودی بیشتر و مراقبت پس از جراحی بیشتری نیاز دارد.

 

  1. مینی ابدومینوپلاستی (Mini Abdominoplasty):

مینی ابدومینوپلاستی یک روش کمتر گسترده از جراحی شکم است و برای افرادی که دارای افتادگی و اضافه وزن کمتری در منطقه شکم هستند، مناسب است. در این روش، برش کوچکتری در پایین شکم انجام می‌شود و معمولاً تا منطقه زیر شکم محدود می‌شود. در مینی ابدومینوپلاستی، معمولاً نیازی به تقویت عضلات شکم یا بازآرایی ناف نیست. در این روش، پوست و بافت زیرین  شکم کمتر برداشته می‌شود و فرآیند بهبودی سریع‌تر انجام می شود.

 

مهم است به این نکته توجه کنید که انتخاب بین مینی ابدومینوپلاستی و ابدومینوپلاستی کامل بستگی به وضعیت شما، اهداف، انتظارات و نیازهای خاص شما دارد.

نکات بعد از عمل لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی

انتظار کمی درد، تورم و کبودی بعد از عمل را داشته باشید. با توجه به خروج بافت چربی و آسیب موضعی به مویرگ هایی که وظیفه ی خونرسانی به آن ها را داشته اند، کبودی و درد و التهاب طبیعی است و با مصرف مسکن ها قابل تحمل است.  جراح شما به منظور پیشگیری از وقوع عفونت، برای کاهش خطر عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. این دارو ها می بایست، دقیقا طبق تجویز جراح، مصرف شوند.

نکات عمومی بعد از عمل لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی

پس از عمل، جراح ممکن است برش‌ها یا سوراخ هایی که از آن ها چربی خارج شده است را باز بگذارد و درن‌های موقتی برای تخلیه مایعات تزریق شده و خون آبه قرار دهد.

معمولا ۴ الی ۵ روز بعد از عمل، برای کشیدن درن و ویزیت اولیه، می بایست به جراح مراجعه کنید. بعد از جدا کردن درن، تا ۲۴ ساعت از حمام رفتن خودداری کنید تا محل خروج لوله ی ملاتون که به درن متصل می شود بسته شود.

لازم است تا پانسمان ها تا روز ۱۴ ام هر روز عوض شوند.  استفاده از گن ها، بعد از پیکرتراشی، روی نتایج عمل جراحی زیبایی، کاهش تورم و التهاب و ایجاد فرم ایده آل تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر آن جوراب آمبولی نیز می بایست حدود ۲ هفته بعد از عمل ادامه پیدا کند.

برای کاهش دوره نقاهت و بهبودی سریعتر، مصرف مایعات و راه رفتن توصیه می شود. بعد از عمل از فعالیت های سنگین، بلند کردن، اشیاء با وزن بیشتر از ۳ کیلوگرم خودداری کنید. حدودا ۲ ماه بعد از عمل می توانید ورزش را شروع کنید.

 

لیفت باسن (Buttock Lift):

لیفت باسن یا جراحی لیفت باسن، یک روش جراحی زیبایی بدن است که با هدف بهبود شکل و فرم باسن انجام می شود. در این روش، با استفاده از برش‌ها و تنظیمات مناسب، باسن با لیفت بالا کشیده می‌شود و پوست و بافت زیرین مجددا تنظیم می‌گردد. این روش می‌تواند به کاهش افتادگی و تجمع ‌های نا متوازن چربی در منطقه باسن کمک کند و عدم جذابیت ظاهری و عدم تناسب فرم باسن را بهبود بخشد. لیفت باسن ممکن است با همراه با لیپوساکشن و تزریق چربی یا استفاده از پروتزهای باسن نیز همراه شود تا به شکل و حجم ایده آل مراجعه کننده دست یابیم.

 

نتایج مورد انتظار از عمل جراحی پیکرتراشی

پس از لیپوساکشن  و ابدومینوپلاستی، تورم به طور میانگین در عرض چند هفته کاهش می یابد. درطول این مدت، تورم و التهاب نواحی عمل شده به تدریج کاهش می یابد و کم کم نتایج نهایی و مورد انتظار ظاهر می شوند.

طبیعی است که پوست با افزایش سن استحکام خود را از دست بدهد، اما نتایج لیپوساکشن به طور کلی تا زمانی که وزن خود را ثابت نگه دارید، ماندگار هستند. اگر بعد از لیپوساکشن وزن اضافه کنید، ممکن است این چربی به صورت چربی احشائی در حفره ی شکمی و بین اندام داخلی تجمع پیدا کنند. بنابراین شما می بایست با رعایت رژیم غذایی و ورزش از نتیجه ی اعمال جراحی زیبایی بدن، حمایت کنید.